Wiadomości, Sport, Kultura, Moto 2026-11-09

Bądź na bieżąco


r e k l a m a

Płaca minimalna wzrośnie od 2019 r. o 120 zł - do 2220 zł

2018-08-06 05:00:00 mpips.gov.pl 2933


Płaca minimalna - 2220 zł, minimalna stawka godzinowa - 14,5 zł - takie kwoty wynagrodzeń od 2019 r. przewiduje rząd w opublikowanym projekcie rozporządzenia

Płaca minimalna - 2220 zł, minimalna stawka godzinowa - 14,5 zł - takie kwoty wynagrodzeń od 2019 r. przewiduje rząd w opublikowanym projekcie rozporządzenia.

Według rządowych szacunków, wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę zwiększy dochody ok. 1,5 mln osób. Tylu zatrudniowych - na podstawie danych GUS - otrzymuje wynagrodzenie nieprzekraczające minimalnego. Regulacja wpłynie też na ok. 2,3 mln podmiotów gospodarczych, w tym ok. 2 mln mikrofirm, dla których zwiększą się koszty zatrudnienia.

Płaca minimalna oraz stawka godzinowa wzrosną na mocy rządowego rozporządzenia, bo wcześniej nie udało się uzgodnić tych stawek w ramach Rady Dialogu Społecznego. Na rządową propozycję nie zgadzały się NSZZ "Solidarność" - związek proponował podniesienie płacy minimalnej do co najmniej 2278,5 zł i OPZZ, które chciało, by wynosiła ona nie mniej niż 2383 zł.

Zgodnie z ustawą o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, jeżeli Rada Dialogu Społecznego nie uzgodni w terminie 30 dni od dnia otrzymania propozycji wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej dla określonych umów cywilnoprawnych w roku następnym - Rada Ministrów zobowiązana jest do ustalenia tych wysokości, w drodze rozporządzenia, w terminie do dnia 15 września. Projekt tego rozporządzenia trafił właśnie do konsultacji.

W 2018 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 2100 zł brutto czyli ok. 1500 zł "na rękę". Stanowi to 47,3 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na 2018 r. Minimalna stawka godzinowa wynosi zaś 13,70 zł. Proponowana na 2019 r. w projekcie rozporządzenia stawka minimalnego wynagrodzenia za pracę na poziomie 2 220 zł oznacza wzrost w stosunku do wysokości obowiązującej w roku bieżącym o 5,7 proc. oraz relację do prognozowanego na 2019 r. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na poziomie 46,6 proc.

Wydatki związane z podwyższeniem minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych zostaną sfinansowane w ramach środków na wynagrodzenia pozostających w dyspozycji pracodawców.

Źródło: www.kurier.pap.pl


Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl


r e k l a m a

    Wyszukaj w SN

    Ostatnio dodane


    Nowa marka samochodów w Bielsku-Białej. Changan PGD już działa przy Wyzwolenia 95
    2026-10-26

    Nowa marka samochodów w Bielsku-Białej. Changan PGD już działa przy Wyzwolenia 95

    Na motoryzacyjnej mapie Bielska-Białej pojawił się nowy punkt. Przy ul. Wyzwolenia 95 dzia...

    Wszystkich Świętych bez wypadków. Policja ma dobre wiadomości
    2026-11-03

    Wszystkich Świętych bez wypadków. Policja ma dobre wiadomości

    Zero wypadków i zero rannych pieszych. Dobry bilans Wszystkich Świętych

    Trzech obywateli Ukrainy deportowanych. Nie wrócą do strefy Schengen
    2026-11-03

    Trzech obywateli Ukrainy deportowanych. Nie wrócą do strefy Schengen

    Trzech obywateli Ukrainy wyjechało z Polski w związku z nieprzestrzeganiem prawa. Wszyscy ...

      Popularne Artykuły


      Adriana Piekarska będzie nową dyrektorką BWA
      2026-11-02

      Adriana Piekarska będzie nową dyrektorką BWA

      Nowa dyrektorka obejmie stanowisko w styczniu 2027 roku. Jest kuratorką, absolwentką Akade...

      Koce, ręczniki i dobra karma. Schronisko apeluje o pomoc!
      2026-11-02

      Koce, ręczniki i dobra karma. Schronisko apeluje o pomoc!

      Zwierzęta nie poproszą same o pomoc. Schronisko organizuje zbiórkę

      Włamywał się do mieszkań. Szybko trafił w ręce policjantów
      2026-11-03

      Włamywał się do mieszkań. Szybko trafił w ręce policjantów

      54-letni mężczyzna podejrzany o serię kradzieży z włamaniem na terenie Bielska-Białej zost...

      Super-Nowa

      ul.Młyńska 69/3, 43-300 Bielsko-Biała

      :

      :

      : redakcja@super-nowa.pl


        SN - INFORMACJE BIELSKO