Wiadomości, Sport, Kultura, Moto 2026-11-09

Bądź na bieżąco


r e k l a m a

Płaca minimalna w górę

2017-09-13 05:00:00 mpips.gov.pl 2083


2100 złotych – tyle wyniesie minimalne wynagrodzenie za pracę w 2018 roku. To o 5% i jednocześnie o 100 złotych więcej niż obecnie. Od stycznia wzrośnie też minimalna stawka godzinowa

2100 złotych – tyle wyniesie minimalne wynagrodzenie za pracę w 2018 roku. To o 5% i jednocześnie o 100 złotych więcej niż obecnie. Od stycznia wzrośnie też minimalna stawka godzinowa z 13 do 13,70 zł. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2018 r.

- „Zgodnie z regułą określoną w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, wysokość minimalnej stawki godzinowej jest waloryzowana o wskaźnik wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę. To oznacza, że podnieśliśmy minimalne stawki o 5 procent” – mówi szefowa resortu rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbieta Rafalska.

Minimalne wynagrodzenie za pracę to ustalone najniższe wynagrodzenie, jakie pracodawca musi wypłacić każdemu pracownikowi zatrudnionemu w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy niezależnie od posiadanych kwalifikacji, zaszeregowania osobistego, składników wynagrodzenia, systemu i rozkładu czasu pracy stosowanych u danego pracodawcy, jak również szczególnych właściwości i warunków pracy.

Wynagrodzenie poniżej minimalnego wynagrodzenia za pracę jest naruszeniem praw pracowniczych. Wraz ze wzrostem tego wynagrodzenia rosną także inne świadczenia, takie jak: odprawa przy zwolnieniu grupowym, wynosząca maksymalnie piętnastokrotność płacy minimalnej, dodatek za pracę w porze nocnej, wynagrodzenie za czas przestoju czy podstawa wymiaru zasiłku chorobowego i macierzyńskiego.

Minimalna stawka godzinowa ma zastosowanie do określonych umów zlecenia (art. 734 Kodeksu cywilnego) oraz umów o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu (art. 750 Kodeksu cywilnego). Podobnie jak wynagrodzenie za pracę, podlega szczególnej ochronie.

- „Wzrost płacy minimalnej w obecnej sytuacji na rynku pracy, przy niskim bezrobociu, przybywających miejscach pracy i wzroście płac jest uzasadniony”- mówi minister Elżbieta Rafalska.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Rada Ministrów jest zobowiązana do ustalenia wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej do 15 września każdego roku. Przed wydaniem rozporządzenia projekt nowej regulacji został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.


Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl


r e k l a m a

    Wyszukaj w SN

    Ostatnio dodane


    Nowa marka samochodów w Bielsku-Białej. Changan PGD już działa przy Wyzwolenia 95
    2026-10-26

    Nowa marka samochodów w Bielsku-Białej. Changan PGD już działa przy Wyzwolenia 95

    Na motoryzacyjnej mapie Bielska-Białej pojawił się nowy punkt. Przy ul. Wyzwolenia 95 dzia...

    Wszystkich Świętych bez wypadków. Policja ma dobre wiadomości
    2026-11-03

    Wszystkich Świętych bez wypadków. Policja ma dobre wiadomości

    Zero wypadków i zero rannych pieszych. Dobry bilans Wszystkich Świętych

    Trzech obywateli Ukrainy deportowanych. Nie wrócą do strefy Schengen
    2026-11-03

    Trzech obywateli Ukrainy deportowanych. Nie wrócą do strefy Schengen

    Trzech obywateli Ukrainy wyjechało z Polski w związku z nieprzestrzeganiem prawa. Wszyscy ...

      Popularne Artykuły


      Włamywał się do mieszkań. Szybko trafił w ręce policjantów
      2026-11-03

      Włamywał się do mieszkań. Szybko trafił w ręce policjantów

      54-letni mężczyzna podejrzany o serię kradzieży z włamaniem na terenie Bielska-Białej zost...


        Super-Nowa

        ul.Młyńska 69/3, 43-300 Bielsko-Biała

        :

        :

        : redakcja@super-nowa.pl


          SN - INFORMACJE BIELSKO